top of page

Theorie van de vertraagde ontwikkeling

Bijgewerkt op: 29 aug.


De theorie van de vertraagde of versnelde ontwikkeling stelt dat mensen met autisme een vertraagde of juist versnelde ontwikkeling hebben in vergelijking met mensen zonder autisme. Dit betekent dat zij minder snel bepaalde vaardigheden en competenties ontwikkelen dan kinderen zonder autisme, zoals bijvoorbeeld taalvaardigheden, sociale vaardigheden en zelfzorgvaardigheden. Daarentegen kunnen ze soms al zeer jong goed instrumenten bespelen, rekensommen maken of je alles vertellen over het universum.


Volgens deze theorie hebben kinderen met autisme meer tijd nodig om de vaardigheden te ontwikkelen die voor kinderen zonder autisme vanzelfsprekend zijn. Dit kan bijvoorbeeld leiden tot een geleidelijke taalontwikkeling, moeite met het leggen van sociale contacten, of moeite met het uitvoeren van dagelijkse taken.


Een van de grootste symptomen van autisme is moeite met sociale interactie en communicatie. De theorie van de vertraagde ontwikkeling kan dit helpen verklaren omdat kinderen met autisme misschien minder snel leren hoe zij zich op een sociale manier moeten gedragen en hoe zij zich met anderen kunnen verbinden.


Specifieke interesses


Daarnaast kan de theorie ook helpen bij het verklaren waarom sommige kinderen met autisme specifieke interesses hebben. Ze kunnen zich bijvoorbeeld verschrikkelijk verdiepen in een specifiek onderwerp en hier veel kennis over vergaren. Dit kan komen doordat het ontwikkelen van vaardigheden in andere gebieden minder snel gaat, waardoor er meer tijd overblijft om zich te verdiepen in specifieke interesses.


Het is belangrijk om de theorie van de vertraagde ontwikkeling niet te zien als een universele verklaring voor alle symptomen van autisme. De theorie is niet van toepassing op iedereen met autisme. Er zijn ook andere factoren die een rol kunnen spelen in de symptomen en de ontwikkeling van autisme.


Samengevat, de theorie van de vertraagde ontwikkeling stelt dat mensen met autisme een vertraagde ontwikkeling in vergelijking met mensen zonder autisme hebben. Dit kan verklaren waarom kinderen met autisme moeite hebben met sociale interactie, communicatie en specifieke interesses. Echter, de theorie is niet van toepassing op iedereen met autisme, en er zijn andere factoren die een rol kunnen spelen in de symptomen van autisme.

8 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
Help autismeportaal up-to-date te houden
Laat een eenmalige donatie achter en krijg toegang tot exclusieve blogs en programma's.

Bedankt dat je ons helpt het verschil te maken!

bottom of page