top of page

Individuele oefening: Jouw dag- en weekplanning

Bijgewerkt op: 1 dag geleden

Oefening: Jouw dag- en weekplanning in balans


Doelen

  • Je leert een realistische dag- en weekplanning maken.

  • Je krijgt inzicht in welke activiteiten jou energie geven of juist kosten.

  • Je wordt je bewust van de keuzes die je maakt in je planning.

  • Je leert balans aanbrengen tussen verplichtingen, ontspanning en onverwachte gebeurtenissen.


Inleiding door de begeleider

De trainer legt uit dat het maken van een planning niet alleen gaat over ‘wat moet’, maar ook over ‘wat goed voelt’ en ‘wat haalbaar is’. Iedereen heeft een andere energiebalans. Door bewust te plannen, kun je beter omgaan met stress, overprikkeling en vermoeidheid.


Stap 1: Activiteiten inventariseren

Maak een lijst van alle activiteiten die je in een week moet of wilt doen. Denk aan:

  • School/werk

  • Huishoudelijke taken

  • Sociale afspraken

  • Hobby’s

  • Rustmomenten

  • Onverwachte zaken


Gebruik eventueel kleurcodes:

  • 🔵 = verplicht

  • 🟢 = leuk

  • 🔴 = vermoeiend


Stap 2: Energie inschatten

Geef per activiteit aan hoeveel energie het je kost of oplevert:

  • ++ = geeft veel energie

  • = geeft wat energie

  • = kost wat energie

  • -- = kost veel energie


Stap 3: Planning maken

Gebruik een leeg weekrooster (of een sjabloon van de trainer) en plan je week in:

  • Begin met de activiteiten die je moet doen.

  • Plan daarna de activiteiten die je leuk vindt of die je energie geven.

  • Zorg voor voldoende pauzes en herstelmomenten.

  • Laat ruimte voor onvoorziene gebeurtenissen.


Thuisopdracht

Aan het eind van elke dag:

  • Kijk terug: Heb je je planning gevolgd?

  • Wat ging goed? Wat niet?

  • Moet je iets aanpassen voor de volgende dag?


Terugkoppeling in de groep

Tijdens de volgende bijeenkomst:

  • Bespreek hoe het plannen is gegaan.

  • Wat heb je geleerd over jezelf?

  • Welke keuzes heb je bewust gemaakt?

  • Wat zou je anders doen?


Benodigdheden

  • Leeg weekrooster (digitaal of op papier)

  • Pen of markers

  • Eventueel stickers of kleurcodes


Resultaat

De deelnemer:

  • Heeft een overzichtelijke planning gemaakt.

  • Herkent welke activiteiten energie kosten of geven.

  • Is zich bewust van zijn/haar keuzes en prioriteiten.


Theoretisch kader: Persoonlijke planning & energiebalans


Inleiding: Waarom plannen meer is dan structuur

Plannen is meer dan het ordenen van taken in tijd—het is een vorm van zelfregie. Het helpt mensen om grip te krijgen op hun dagindeling, keuzes en energiebesteding. Vanuit de psychologie en pedagogiek wordt plannen gezien als een sleutelvaardigheid voor zelfmanagement, welzijn en persoonlijke effectiviteit (Zimmerman, 2000). Een goede planning is niet rigide, maar realistisch en persoonlijk afgestemd. Het houdt rekening met individuele belastbaarheid, motivatie en energiebronnen. Zo ontstaat er een balans tussen inspanning en ontspanning, verplichtingen en vrije keuze.


Theorieën die deze opdracht onderbouwen

1. Zelfdeterminatietheorie (Deci & Ryan, 1985)

  • Mensen functioneren optimaal wanneer zij autonomie ervaren.

  • Het bewust kiezen en plannen van activiteiten vergroot intrinsieke motivatie en betrokkenheid.

  • Door keuzes te verantwoorden in de planning, versterkt men het gevoel van regie.


2. Cognitieve energiemanagement (Kahneman, 2011)

  • Energie is een mentale hulpbron die fluctueert gedurende de dag.

  • Door inzicht in energievreters en -gevers ontstaat een efficiëntere inzet van aandacht en focus.

  • Pauzes en rustmomenten zijn essentieel om cognitieve capaciteit te behouden.


3. Reflectieve praktijk (Schön, 1983)

  • Dagelijkse reflectie helpt bij het leren van eigen patronen, voorkeuren en uitdagingen.

  • Het analyseren van wat goed en minder goed ging bevordert zelfinzicht en aanpassing van gedrag.

  • Reflectie draagt bij aan emotionele intelligentie en persoonlijke groei.


Doel

Theoretische onderbouwing

Realistische planning maken

Gebaseerd op zelfregie en energiemanagement

Inzicht in energiebalans

Kahnemans theorie over mentale hulpbronnen

Bewustwording van keuzes

Zelfdeterminatietheorie + reflectiepraktijk

Balans in verplichtingen en ontspanning

Integratie van motivatie, energie en flexibiliteit


De opdracht is geworteld in theoretische kaders die het belang van zelfkennis, energiebeheer en reflectie onderstrepen. Deelnemers leren niet alleen plannen, maar ontwikkelen ook vaardigheden die bijdragen aan mentale veerkracht en welzijn. Door bewust keuzes te maken en hun planning af te stemmen op persoonlijke behoeften, ontstaat een duurzame balans die helpt in het omgaan met stress en onverwachte situaties.

Comments


Laat een eenmalige donatie achter en krijg toegang tot exclusieve blogs en programma's.

Disclaimer Bij DeHit.nl geloven we in open kennisdeling. Daarom stellen we al onze tools, oefeningen en informatie over autisme kosteloos beschikbaar via het Autismeportaal. Hierbij maken we gebruik van kunstmatige intelligentie (AI) om zowel gebruikers te ondersteunen als AI-systemen te helpen autisme beter te begrijpen. Hoewel AI een krachtig hulpmiddel is, begrijpen we dat persoonlijke begeleiding soms de voorkeur heeft. Daarom zijn onze coaches online beschikbaar voor wie liever met een mens praat. Liever communiceren met een digitale assistent? Onze AI-chatbot Edith staat 24/7 voor je klaar en wordt nooit moe. Let op: de informatie op deze website is bedoeld ter ondersteuning en vervangt geen professioneel medisch of psychologisch advies. Gebruik van onze diensten is op eigen verantwoordelijkheid.

bottom of page