top of page

Sociaal verhaal 1: Op reis met het openbaar vervoer


Een jongen met autisme, genaamd Tim, wilde graag een dagje uit met zijn familie. Ze besloten om naar de stad te gaan om een museum te bezoeken. Tim was erg opgewonden over de reis, maar hij was ook een beetje nerveus over hoe ze zouden reizen met het openbaar vervoer.


Tim's vader besloot om van tevoren alles goed te regelen. Hij zocht online naar informatie over de dienstregelingen van de trein en bus en maakte een duidelijk plan voor de reis. Hij liet Tim zien waar ze heen zouden gaan en hoe ze daar zouden komen.


Op de dag van de reis, vertrokken ze vroeg zodat ze niet haastig hoefden te zijn. Tim's vader gaf hem een kaartje van de reis en legde hem uit hoe ze naar het juiste perron moesten lopen en welke trein ze moesten nemen. Tim vond het geruststellend om dit visueel te zien.


Toen ze op het station aankwamen, legde Tim's vader uit dat ze een kaartje moesten kopen bij een kaartjesautomaat, en dat dit voor Tim een extra stap was om te volgen, maar dat hij daarbij zou helpen. Nadat ze het juiste kaartje hadden, ging de familie naar het juiste perron en stapten op de trein. Tim vond het fijn om te weten dat hij samen met zijn familie op de trein zat en dat alles volgens plan verliep.


Tijdens de treinreis, gaf Tim's vader aanwijzingen wanneer ze moesten uitstappen en welke bus ze moesten nemen. Tim vond het fijn om te weten dat hij op de juiste plek was en dat ze op tijd aan zouden komen.

Eenmaal aangekomen bij het museum, had Tim een geweldige tijd met zijn familie en was hij trots op zichzelf omdat hij zo goed had meegewerkt met het reisplan. Hij begreep nu dat reizen met het openbaar vervoer niet zo eng hoeft te zijn, als hij maar goed was voorbereid.


Dit verhaal illustreert hoe het kan helpen om een reis met openbaar vervoer voor iemand met autisme te plannen, met de nodige uitleg en voorbereiding. Ook het visualiseren van de reis kan helpen.

7 weergaven0 opmerkingen