top of page

Het verband tussen autisme en slaapproblemen: wat zegt onderzoek?

Iemand slaapt onder dekentje

Het verband tussen autisme en slaapproblemen is een onderwerp dat steeds meer aandacht krijgt in onderzoek. Uit studies blijkt dat slaapproblemen veel voorkomen bij zowel kinderen als volwassenen met autisme.


Een artikel uit 2021 rapporteert dat ongeveer 50-80% van de autistische kinderen en adolescenten slaapproblemen optreden. Enkele van de meest voorkomende slaapgerelateerde problemen bij autistische kinderen zijn onder meer:

  • Slaapgerelateerde angst

  • Moeilijkheden bij het in slaap vallen

  • Wakker worden tijdens de nacht

  • Slechte slaapkwaliteit

  • Ademhalingsproblemen tijdens de slaap

Deze slaapproblemen kunnen een aanzienlijke invloed hebben op de kwaliteit van leven, zowel voor kinderen als volwassenen met autisme. Hoewel experts nog niet helemaal zeker zijn van alle factoren die autisme en slaapproblemen met elkaar verbinden, mogelijke theorieën dat het waarschijnlijk te maken heeft met veranderingen in de hersenen.


Een onderzoek uit 2023 naar de effecten van verschillende bestaande en neurale factoren op slaapkwaliteit bij autistische kinderen ontdekte bijvoorbeeld dat verschillende genmutaties werden geassocieerd met slaapveranderingen, zoals langdurig wakker liggen en verstoorde REM-slaap.

Een ander onderzoek uit 2022 onderzocht de relatie tussen sensorische verwerking en slaap bij autistische mensen. Onderzoekers ontdekken dat verschillen in sensorische verwerking vaak evenredig zijn met slaapproblemen bij autistische mensen.


Maar hoe zit het met de slaapbehoeften van autistische volwassenen? Over het algemeen hebben de meeste volwassenen, of ze zijn nu neurodivergerend of niet, dezelfde hoeveelheid slaap nodig.

Volgens de National Institutes of Health wordt voor volwassenen aanbevolen een slaapduur van tussen de 7 en 9 uur per nacht aanbevolen. Het is echter belangrijk om te beseffen dat iedereen verschillende behoeften heeft als het gaat om slaap, en dat verschillende factoren zoals leeftijd, genetische en andere factoren van invloed kunnen zijn op hoeveel slaap nodig iemand heeft.


Hoe Kun je Beter Slapen met Autisme?


Slaapproblemen bij autistische kinderen kunnen zowel de kinderen als hun ouders en verzorgers beïnvloeden. Als ouder van een autistisch kind dat moeite heeft met slapen, zijn hier een paar tips die je kunt proberen:


  • Volg een vast avondritueel: Routine is belangrijk voor de gezonde ontwikkeling van kinderen. Voor autistische kinderen kunnen routines vertrouwdheid en comfort bieden. Een ontspannend en vertrouwd bedtijdroutine creëren met je soort kan helpen om de weg vrij te maken voor een betere nachtrust.

  • Ontspan voor het slapengaan: Kalmerende activiteiten voor het slapengaan, zoals een boek lezen, kan helpen om de geest van je soort tot rust te brengen en hen voor te bereiden op de slaap. Bovendien is het samen hebben van rustige tijd voor het slapen gaan ook een geweldige kans om een ​​band te scheppen met je kleintje.

  • Creëer een comfortabele omgeving: Veel autistische kinderen ervaren moeilijkheden op het gebied van sensorische integratie, wat soms slaap moeilijk maakt. Als je kind moeite heeft met sensorische input, kunnen zaken als minder lawaai, gedimd licht en comfortabele stoffen helpen. Als ze een hekel hebben aan stilte en donker, kan een geluidsmachine met zachte licht troost bieden.

Alle bovenstaande tips kunnen ook nuttig zijn voor autistische volwassenen die het moeilijk vinden om een ​​goede nachtrust te krijgen. Echter, hier zijn nog een paar meer tips specifiek voor volwassenen:


  • Beweeg overdag: Beweging is op vele manieren gunstig voor onze gezondheid, inclusief het verbeteren van de kwaliteit van onze slaap. Beweging hoeft niet ontspannend te zijn. Activiteiten zoals wandelen, tuinieren of stretchen kunnen allemaal helpen.

  • Beperking cafeïne-inname: Cafeïne is een van de meest invloedrijke factoren die de slaapkwaliteit beïnvloedt, vooral te veel cafeïne. Als je graag cafeïnehoudende dranken drinkt, overweeg dan om te verminderen of eerder op de dag te stoppen. Je kunt ook overschakelen naar cafeïnevrije koffie in de middag.

  • Beoefen goede slaaphygiëne: "Slaaphygiëne" helpt naar alle slaapgewoonten die we elke nacht hebben om goed te slapen. Goede slaaphygiëne vergt oefening en consistentie, dus wees niet ontmoedigd als je niet meteen verschijnt.

Natuurlijk is het, als er andere onderliggende gezondheidsproblemen die je slaap beïnvloeden, belangrijk om prioriteit te geven aan het aanpakken daarvan met een arts.


Conclusie


Slaapproblemen komen vaker voor bij autistische kinderen en volwassenen dan bij niet-autistische mensen. Voor autistische mensen kunnen slaapstoornissen, slaapangst en problemen met bedtijdroutines een significante invloed op de slaapkwaliteit en de totale kwaliteit van leven hebben. Als je ouder bent van een autistisch kind met slaapproblemen of een autistische volwassene met slaapproblemen bent, overweeg dan om met een arts te praten over je zorgen.

Bronnen:


Devnani PA, et al. (2015). Autisme en slaapstoornissen.

45 weergaven0 opmerkingen

Comments


Help autismeportaal up-to-date te houden
Laat een eenmalige donatie achter en krijg toegang tot exclusieve blogs en programma's.

Bedankt dat je ons helpt het verschil te maken!

bottom of page