Interessegestuurd leren en begeleiden bij autisme
top of page

Interessegestuurd leren en begeleiden bij autisme

"Interest-driven" kan in het Nederlands vertaald worden als "interessegestuurd" of "gedreven door interesses". Het verwijst naar een benadering waarbij de focus ligt op de individuele interesses en passies van een persoon. Wat de relatie tussen interessegestuurd zijn en autisme betreft, is er vaak een sterke verbinding. Mensen met autisme hebben vaak specifieke interesses die intens zijn en zich richten op bepaalde onderwerpen van activiteiten. Deze interesses kunnen zeer gedetailleerd en diepgaand zijn en kunnen een belangrijke rol spelen in hun leven.


Bij interessegestuurd leren en -begeleiden houdt men rekening met deze specifieke interesses en maakt men er gebruik van als een stimulerende factor. Het kan helpen om de motivatie, vooruitgang en leerresultaten te verbeteren. Door gebruik te maken van de interesse van een persoon, kunnen ze zich meer betrokken voelen en kunnen hun unieke talenten en vaardigheden worden ontwikkeld.


Interessegestuurd leren kan ook worden toegepast in andere aspecten van het leven, zoals werk en vrijetijdsbesteding. Het stimuleren en ondersteunen van iemands interesses kan een positieve invloed hebben op hun welzijn en onderhoud.


Het erkennen en respecteren van de interessegestuurde aard van mensen met autisme is belangrijk bij het ontwerpen van ondersteunende omgevingen en programma's. Door rekening te houden met hun interesses kunnen we een beter begrip en betere verbinding met hen opbouwen.


Enkele voorbeelden van interessegestuurde begeleiding

  1. Jobcoaching: Hierbij wordt er gekeken naar de interesses en vaardigheden van de persoon met autisme en wordt er gekeken naar een baan om die bij hem/haar verleden te vinden.

  2. Onderwijs: In het onderwijs kan interessegestuurde begeleiding bijvoorbeeld inhouden dat leerlingen meer vrijheid krijgen om hun eigen onderwerpen te kiezen voor opdrachten en projecten.

  3. Vrijetijdsbesteding: Kies bijvoorbeeld een sport of hobby uit het verleden bij de interesses en talenten van de persoon met autisme.

  4. Zelfstandigheidstraining: Bijvoorbeeld het aanleren van dagelijkse vaardigheden zoals koken en huishouden genomen, waarbij de interesses van de persoon met autisme worden meegenomen in de begeleiding.

  5. Therapie: Gebruik bijvoorbeeld interesses en hobby's als onderwerp voor gesprekstherapie.

Over het algemeen kan worden gesteld dat interessegestuurde begeleiding bijdraagt aan een betere kwaliteit van het leven van mensen met autisme, waarbij ze hun eigen passies en interesses kunnen ontdekken en ontwikkelen.

37 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
Help autismeportaal up-to-date te houden
Laat een eenmalige donatie achter en krijg toegang tot exclusieve blogs en programma's.

Bedankt dat je ons helpt het verschil te maken!

bottom of page