top of page

Theorie van de Theory of Mind

Bijgewerkt op: 10 feb.


Theory of Mind' (Baron-Cohen e.a.) is de term die wordt gebruikt om te verwijzen naar ons vermogen om te begrijpen dat andere mensen gedachten en emoties hebben en dat deze anders zijn dan die van jou zelf. Dit is iets wat we van de nature leren als we opgroeien, maar bij sommige mensen met autisme kan dit proces moeilijker zijn.


Wie hebben moeite met de Theory of Mind?


Mensen met autisme kunnen moeite hebben met de Theory of Mind. Dit betekent dat ze moeite hebben om te begrijpen wat andere mensen denken en voelen. Dit kan leiden tot problemen met sociale interactie en communicatie.


Waarom hebben mensen met autisme moeite met Theory of Mind?


Er is nog niet helemaal duidelijk waarom sommige mensen met autisme moeite hebben met Theory of Mind. Het kan echter te maken hebben met hoe de hersenen van mensen met autisme werken. Sommige onderzoeken concluderen dat mensen met autisme hun hersenen op een andere manier gebruiken om informatie te verwerken dan mensen zonder autisme. Dit kan leiden tot problemen met het begrijpen van gedachten en emoties van anderen.


Hoe kan een beperkte Theory of Mind worden behandeld?


Er zijn verschillende manieren waarop mensen met autisme kunnen leren om beter te begrijpen wat andere mensen denken en voelen. Een van de manieren is door het gebruik van sociale verhaaltjes of sociale verwerkingskaarten. Dit zijn hulpmiddelen die mensen met autisme kunnen helpen om beter te begrijpen hoe andere mensen denken en voelen in verschillende sociale situaties.


Therapieën zoals cognitieve gedragstherapie (CGT) zijn nuttig bij het verbeteren van Theory of Mind. Deze therapie kan mensen met autisme helpen beter om te gaan met sociale situaties en om beter te communiceren met anderen.


Waarom is het belangrijk om Theory of Mind te behandelen bij mensen met autisme?


Het begrijpen van gedachten en emoties van andere mensen is belangrijk voor onze sociale interacties en communicatie. Als mensen met autisme moeite hebben met Theory of Mind, kan dit leiden tot problemen bij sociale interacties. In volgend filmpje zie je daar een voorbeeld van.

De Strange Stories Test (Happé), de Faux-pas Test (Stone, BaronCohen & Knight) en de Empathy Quotient (BaronCohen & Wheelwright) zijn vragenlijsten waarbij de TOM getest kan worden.


Bronnen: Baron-Cohen, S., Wheelwright, S., Skinner, R., e.a. (2001). The Autism Spectrum Quotient (AQ): Evidence from Asperger syndrome/high-functioning autism, males and females, scientists and mathematicians. Journal of Autism and Developmental Disorders, 31, 5-17.



Stone, V.E., Baron-Cohen, S., & Knight, R.T. (1998). Frontal lobe contributions to Theory of Mind. Journal of Cognitive Neuroscience, 10, 640-656.


Baron-Cohen, S., & Wheelwright, S. (2004). The empathy quotient: an investigation of adults with Asperger syndrome or high functioning autism, and normal sex differences. Journal of Autism and Developmental Disorders, 34, 163-175.

40 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
Help autismeportaal up-to-date te houden
Laat een eenmalige donatie achter en krijg toegang tot exclusieve blogs en programma's.

Bedankt dat je ons helpt het verschil te maken!

bottom of page